برای پل هایی یا جابجایی متوسط و بالا از درز انبساط مدولار استفاده می شود.
ساختار درز انبساط مدولار
جابجایی درز انبساط مدولار
میزان جابجایی درز انبساط مدولار بستگی به تعداد نوارها یا سلول های استفاده شده در آن دارد، مطابق با مشخصات AASHTO و ETAG032 حداکثر میزان جابجایی هر نوار 80 میلیمتر است. جابجایی نهایی برابر خواهد بود با تعداد نوارها ضرب در 80 میلیمتر. بنابراین انواع درزهای انبساط مدولار به شکل زیر طبقه بندی می شود:
160, 240 , 320, 400 , 480, 560, 640 , 720, 800, 880, 960, 1040, 1120, 1200
درز انبساط مدولار تیپ 160
درزانبساط مدولار تیپ 240
اجزای درز انبساط مدولار
به طور کلی درز انبساط مدولار شامل اجزای زیر می باشد
- پروفیل های طولی مرکزی
پروفیل های فلزی مرکزی بارهای ترافیکی عمودی و افقی را با یکنواختی و مقاومت کافی تحمل می کنند. این اجزا علاوه بر دارا بودن مقاومت فشاری، خمشی و برشی، دارای مقاومت سایشی بالایی نیز هستند. این پروفیل های فلزی با استفاده از روش نورد گرم بصورت کاملاً یکپارچه تهیه می شوند و بارهای ترافیکی به تیرهای عرضی منتقل می کنند. علاوه بر این، این پروفیل ها دارای لبه هایی هستند که نوار آببند بین آنها بصورت مکانیکی قفل شده و آب بندی درز انبساط را بطور کامل انجام می دهند.
- پروفیل های طولی کناری
پروفیل های فلزی کناری نیز همانند پروفیل های مرکزی، بارهای ترافیکی عمودی و افقی را با یکنواختی و مقاومت کافی تحمل می کنند. این اجزا علاوه بر دارا بودن مقاومت فشاری، خمشی و برشی، دارای مقاومت سایشی بالایی نیز هستند. این پروفیل های فلزی با استفاده از روش نورد گرم بصورت کاملاً یکپارچه تهیه می شوند و بارهای ترافیکی به تیرهای عرضی منتقل می کنند. علاوه بر این، این پروفیل ها دارای لبه هایی هستند که نوار آببند بین آنها بصورت مکانیکی قفل شده و آب بندی درز انبساط را بطور کامل انجام می دهند. تنها تفاوت این پروفیل ها با پروفیل های مرکزی ابعاد و شکل ظاهری آنهاست که تنها از یک طرف دارای لبه جهت اتصال نوار آب بند هستند.
- تیر حمایتی (تیر عرضی)
تیر حمایتی بارها را از تیرهای مرکزی و کناری به سازه های اصلی منتقل می کند. علاوه بر عملکرد تحمل بار ، می تواند به منظور ایجاد آزادی حرکت سازه اصلی بدون قفل شدن سازه اصلی و تیر مرکزی، بچرخد و بلغزد.
- پانتوگراف (تیرعرضی)
تکیه گاه پانتوگرافی با چرخش قسمتهای آن به عنوان یک تیرچه با طول متغیر عمل می کند. علاوه بر این به عنوان یک عنصر کنترل برای تیرهای مرکزی عمل می کند.
- جعبه تیرعرضی (جعبه تیرچه)
جعبه تیرهای عرضی از تیرهای عرضی پشتیبانی می کند و با سختی آن اطمینان حاصل می کند که نیروهای اعمال شده توسط عناصر پیش فشار به دلیل حرکت سطوح پشتی حرکتی مستعد تغییر نیستند.
- نوار آببند
نوارآب بند به عنوان مانعی برای آبهای سطحی است. این نوار از همه جهت قابل انعطاف است و بارهای ترافیکی را حمل نمی کند.
- تکیه گاه های لغزنده یا ثابت:
تکیه گاه بارهای (ترافیکی) را از تیر مرکزی به تیر عرضی و / یا به سازه اصلی منتقل می کند. تکیه گاه می تواند ثابت یا کشویی باشد ، در هر صورت امکان چرخش را فراهم می سازد.
- اجزای حرکتی
- اجزای کنترلی
اجزای کنترلی اطمینان حاصل می کنند که تیرهای مرکزی در موقعیت های مختلف بازکننده اتصالات مدولار در فواصل تقریباً مساوی قرار دارند.
- انکر
انکرها اتصال درز انبساط به آرماتورهای عرشه را تضمین می کنند.
- اجزای اضافی سطحی (مانند کاهش دهنده های صوت)
اینگونه اجزا باعث کاهش اصوات ناشی از تردد های ترافیکی بر روی درز انبساط می شود.
فاکتورهای شناسایی
به منظور امکان ردیابی قطعات، هرکدام از اجزای درز انبساط مدولار بائولی دارای مشخصه هایی به شرح زیر می باشند:
- نام و آدرس سازنده
- نوع محصول
- شماره تولید
- تاریخ تولید
بسته بندی درزانبساط مدولار
انبار درزانبساط مدولار 160 | درزهای انبساط مدولار با ورق های فلزی ثابت می شوند |
تثبیت درزانبساط مدولار | نوار آب بند |
Modular Expansion Joint Application
درز انبساط تیپ 160 | درز انبساط تیپ 480 | درز انبساط تیپ 800 |